پایگاه تحلیلی خبری پیام خبر
خبر فوری:

نشست‌های نقد و بررسی آثار راه‌یافته به سی‌امین جشنواره تئاتر فارس

 نشست‌های نقد و بررسی آثار راه‌یافته به سی‌امین جشنواره تئاتر فارس
    -     کد خبر: 6906
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۸/۸/۲۳|۱۷:۴۲
سرویس :هنری >> نمایش
در روز دوم سی‌امین جشنواره تئاتر فارس، نشست نقد و بررسی نمایش‌های اجرا شده در روز نخست جشنواره با حضور منتقدین، عوامل اجرایی نمایش‌ها و علاقمندان به حوزه نمایش برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هنر شیراز ، در این نشست نمایش‌های معجون کاکتوس برای صبحانه کاری از امیر بهبودنیا و استرالیا کاری از سید محمدهادی هاشم‌زاده به بوته نقد گذاشته شد و دو نمایش بی‌هوازی کاری از اسماعیل سلیمانیان و وقتی از بریدگی‌های خونبار عصب می‌گذرد کاری از سارا ظریف‌صنایعی به دلیل حضور نداشتن عوامل اجرایی آنها از حوزه بررسی کارشناسان خارج شدند.
۸
در این نشست حمید نشاط، اصغر گروسی و نوید جعفری به عنوان منتقدان نمایش، با همراهی شرکت‌کنندگان به نقد باز آثار پرداختند.

حمید نشاط دیدگاه خود را این گونه بیان کرد: هویت اصلی نمایش این است که گفتگو بین بازیگران رخ دهد، نکته‌ای که این روزها در بسیاری از نمایش‌ها به فراموشی سپرده شده است. هم در نویسندگی و هم در نمایش، اگر اطلاعات اضافی بیش از اندازه شود به جای زیبایی‌بخشی و آرایش، سبب می‌شود که مخاطب دچار خستگی و گاه زدگی گردد. این کالاهای فرهنگی هستند که اندیشه‌ورزی و اندیشه‌سازی می‌کنند و اندیشه‌ها جامعه را بسازند.

اصغر گروسی دیگر منتقد این نشست دیدگاه‌های خود را اینگونه بیان کرد: مهم‌ترین نکته‌‎ای که هنرمندان باید بدانند آن است که هیچ انسانی در محیط ایزوله زندگی نمی‌کند بلکه همه ما انسان‌ها در واقعیت زندگی می‌کنیم. هر چیزی در نمایش باید معنی خود را داشته باشد؛ از وسایل صحنه گرفته تا دکور، واژگان و جملات، حرکات و گاه حتی رنگ‌بندی در لباس؛ که اگر کارگردان این موارد را به دقت مورد بررسی قرار ندهد، و کم یا زیاد بودن هر چیز سبب پایین آمدن کیفیت نمایش خواهد شد. داستان و نمایش باید یک فضای مرکزی داشته باشد و اگر بیش از یک فضای مرکزی بوجود آید، یا این که حواشی به اندازه‌ی یک فضای مرکزی بزرگ شوند، سبب سردرگمی و پرت شدن فضای فکری مخاطبین می‌گردد.

نوید جعفری هم دیدگاه‌های خود را اینگونه بیان کرد: اجرای عمومی نمایش‌ها پیش از جشنواره به گروه‌ها این قدرت را می‌دهد تا نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسند و نمایش خود را با کیفیت بالاتری به جشنواره بیاورند.
جفری در ادامه با اشاره به تفاوت های تئاار و نمایش افزود متاسفانه شاهد انبوهی از آثاری در طول سال و در جشنواره ها هستیم که تنها به روایت می پردازند و هیچ درامی در آنها شکل نمی گیرد.
این کارگردان و منتقد تئاتر افزود: عدم توجه به نویسندگان بومی و مشکل تاریخی آموزش صحیح باعث شده است که نبود متن مناسب جهت اجرا ما را با مشکلات جدی حتی در برخورد با مخاطب روبرو کند . و بسیاری از آثار عملا به دلیل نداشتن یک نمایشنامه و تئاتر نوشت صحیح نمیتوانند با مخاطب ارتباط موثری داشته باشند

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال

آخرین اخبار

« زغال» در سینما گلستان اکران می شود برپایی نمایشگاه عکس در مرودشت استاد برجسته و پیشکسوت هنر قلمزنی شیراز درگذشت موسیقی برای همه / حضور بهبود یافتگان سوء مصرف مواد مخدر در کنسرت آوای مهر «نیاز» و «جیران» نمایندگان فارس در هشتمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین میزبانی استان فارس از چهارمین جشنواره ملی فانوس پرفورمنس «خاکینه» به مناسبت روز جهانی خاک در بوستان آزادی اجرا شد مهر کاشان میزبان دو اثر نمایشی از هنرمندان تئاتر مرودشت خواهد بود زنگ افتتاح تئاتر «ناخوانده» با حضور دکتر لیلا دودمان عضو شورای شهر شیراز و جمعی از هنرمندان تئاتر نواخته شد «برای فـــروش» کولاژهای دیجیتال شی ما قادر پوردر گالری زی تشکیل تیم فوتسال بهبودیافتگان سوء مصرف مواد مخدر نوزدهمین جشنواره تئاتر استانی پسامهر با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد عامل موفقیت ایسنا استفاده از ظرفیت جوانان دانشجوی خلاق است تجلیل از جوانان فعال در سیل شهرک سعدی / راه اندازی سینما دیجیتال فرهنگسرای طاووسیه مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی چلچراغ تمدید شد
آرشیو