پایگاه تحلیلی خبری پیام خبر
خبر فوری:

نشست تخصصی «کرامت انسانی در ادیان توحیدی» به میزبانی شیراز

نشست تخصصی «کرامت انسانی در ادیان توحیدی» به میزبانی شیراز
    -     کد خبر: 5598
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۸/۴/۲۹|۱۲:۳۹
سرویس :فرهنگی >>
پایان‌بخش برنامه‌های دهه کرامت در استان فارس، برگزاری نشست تخصصی «کرامت انسانی در ادیان ابراهیمی» با تأکید بر آموزه‌های رضوی بود که شب گذشته، ٢٥ تیرماه با حضور پیروان ادیان توحیدی در شیراز برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هنر شیراز؛ پایان‌بخش برنامه‌های دهه کرامت در استان فارس، برگزاری نشست تخصصی «کرامت انسانی در ادیان ابراهیمی» با تأکید بر آموزه‌های رضوی بود که شب گذشته، ٢٥ تیرماه با حضور پیروان ادیان توحیدی در شیراز برگزار شد.

این نشست با محوریت دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان فارس برگزار شد که از جمله برنامه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی است که با موضوع رأفت اسلامی در مناظرات و حفظ کرامت انسانی به اجرا درآمد.

جابر مهدی‌یار، رئیس دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان فارس در این مراسم گفت: اقلیت‌های مذهبی در استان فارس مانند سایر مسلمانان دارای زندگی آرام و توأم با آرامش هستند که بحمد الهی شرایط زندگی خوبی دارند و از امنیت و آرامشی که برای همه مسلمانان پیش‌بینی شده است، بهره‌مند هستند.

وی افزود: حسن هم ‌واری در محیط زندگی و رفتار دوستانه و برادرانه موجب شده است که اقلیت‌های مذهبی به عبادات اختصاصی خود بپردازند و از همین جهت اقلیت‌های مذهبی از این روش و منش مسلمانان تشکر کردند.

مهدی‌یار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در ایام دهه کرامت امسال در فارس بیش از ٢٧٠ برنامه به‌همت دفتر آستان قدس رضوی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانونهای فرهنگی هنری مساجد و ستاد دهه کرامت استان فارس برگزار شد، گفت: ٤١ مدیر در سطح شهرستان‌ها داریم که هر کدام ده‌ها برنامه‌ را در این ایام در سطح استان فارس برگزار کردند که وسعت برنامه‌های اجرا شده بسیار زیاد است.

رئیس دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در فارس با تأکید بر اینکه تمام شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاهای استان از برنامه‌های متنوع فرهنگی آستان قدس رضوی منتفع شدند، گفت: حضور خادم‌یاران آستان قدس رضوی در فارس، برپایی مراسم پرچم‌گردانی امام رضا(ع) در شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاها موجب تحول فرهنگی قابل توجهی شده است.

وی، برپایی شب‌های شعر، نشست‌های علمی، مولودی‌خوانی‌ها، سخنرانی‌های مذهبی، عیادت از بیماران بیمارستان‌ها و محرومان، سرکشی از خانواده‌های شهدا و جانبازان و برگزاری جشن‌های متنوع رضوی در سراسر استان را از جمله برنامه‌های این آستان مقدس برشمرد.

حجت‌الاسلام بی‌آزار‌ شیرازی بر آموزه‌های رضوی تأکید کرد

عضو شورای علمی و برنامه‌ریزی مرکز گفت‌وگوی ادیان آستان قدس رضوی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در مناظرات، ادب اختلاف و اخلاق عملی در گفت‌وگوهاست، گفت: امروز مشاهده می‌کنیم از طریق ماهواره چگونه به هر متعصبی شبکه‌ای داده‌اند و این‌ها شبانه‌روز در حال جدال و فحاشی به یکدیگر هستند و کم‌کم مردم این نوع جدال‌های شیطانی را می‌شناسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، عضو شورای علمی و برنامه‌ریزی مرکز گفت‌وگوی ادیان آستان قدس رضوی، در نشست تخصصی کرامت انسانی در ادیان ابراهیمی با تأکید بر آموزه‌های رضوی که در شیراز برگزار شد، گفت: برنامه‌ای را در آستان قدس رضوی از دو سال پیش شروع کردیم در تداوم گفت‌وگوی ادیانی که امام رضا(ع) با علمای بزرگ ادیان آن روز داشتند.

وی افزود:‌ برای اینکه عظمت این مناظرات را بیشتر توجه کنیم باید بدانیم که این مناظرات در زمان مأمون خلیفه عباسی برگزار شده است که کتاب‌های مختلف سایر تمدن‌ها از جمله کتاب‌های یونان درخواست شده بود و به مرکز اسلامی آمده بود و این‌ها را ترجمه کرده بودند و یکی از مترجمان این کتاب‌ها ابن‌مقفع از اهالی شیراز است.

بی‌آزار شیرازی با بیان اینکه ابن مقفع نقش بسیار مهمی در شکوفایی علم و دانش و پیوند میان علوم اسلامی با علوم سایر کشورهای جهان و تمدن‌های کهن دارد، گفت: در اوج شکوفایی علم و دانش در مرکز اسلامی، مشاهده کردیم که چنین مناظراتی میان امام رضا(ع) و علمای ادیان صورت می‌گیرد که این علما بسیار برجسته بوده‌اند.

رئیس سابق دانشگاه مذاهب و ادیان با تصریح اینکه مناظرات می‌تواند به دو صورت انجام گیرد، گفت: یکی به سبک مناظرات شیطانی است که در آن برخی با نفی دیگران می‌خواهند خود را اثبات کنند و می‌خواهند با هر جدالی که شده طرف را خورد کنند و مردم نتیجه بگیرند که من بهترم که این در جهت شیطان است چرا که شیطان گفت من بر آدمی برترم.

وی ادامه داد: نوع دیگر جدال و گفت‌وگوی الهی است که از زمان حضرت ابراهیم(ع) این جدال و گفت‌وگوها پایه‌گذاری شد و به تعبیر قرآن جدال «...بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ...؛... و با آنان به [شیوه‏ اى] که نیکوتر است مجادله نماى...» (آیه ١٢٥ سوره نحل) است. با عدم اختلاف و اخلاق عملی و در جهت حق و حقیقت و الهی است.

بی‌آزار شیرازی با یادآوری داستان مناظره پیامبر(ص) با مسیحیان نجران در دوران صدر اسلام گفت: بیش از ٨٠ آیه سوره آل عمران درباره این مناظره است و در اینجا نهایت ادب اختلاف را مشاهده می‌کنیم. خداوند به پیامبرش ادب اختلاف را آموخته است و نمی‌گوید من بر حقم و تو بر باطل و باید ببیند چه کسی راهش درست نیست و باید راهش را اصلاح کند. پیامبر(ص) خودش را بر حق می‌دانست اما نمی‌گفت من بر حقم و شما بر باطل و مسلماً اگر می‌گفت طرف ناراحت می‌شد ولی طوری پیامبر(ص) به دستور خدا صحبت کردند که آن‌ها را به سمت حق‌جویی سوق دادند نه جدال.

وی یادآور شد:‌ در زمان امام رضا(ع) وضع به صورت دیگری درآمده بود، یعنی طوری شده بود که هم علم و دانش خیلی رشد کرده بود و هم علمای فراوان از ادیان مختلف که از سر اسر نقاط دنیا در مرکز اسلامی آمده بودند و این‌ها در جلساتی که دعوت شدند امام رضا(ع) با آنان گفت‌وگو کردند.

عضو شورای علمی و برنامه‌ریزی مرکز گفت‌وگوی ادیان آستان قدس رضوی اضافه کرد: گفت‌وگوی حضرت اول از نظر علمی بر این اساس بود که هر سخنی که می‌گویند از کتاب‌های خود آن صاحبان ادیان باشد. یعنی ایشان که ملقب هستند به عالم آل محمد(ص) این‌گونه نبود که تنها احاطه علمی به مسائل اسلامی داشته باشند بلکه مانند جدش حضرت علی(ع) به تمام کتاب‌های آسمانی آشنایی داشتند و با این اساس گفت‌وگو کردند.

بی‌آزار شیرازی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در مناظرات این است که کسی که مناظره می‌کند باید اهل علم بوده و دانا باشد و مهم‌تر از این‌ها مسئله ادب اختلاف و اخلاق عملی در گفت‌وگوهاست.

وی با تأکید بر اینکه امام رضا(ع) یک الگوی جدال «بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ» بنا کرد، گفت: در هیچ جای مناظرات امام رضا(ع) با علمای ادیان مختلف بی‌احترامی نمی‌بینیم و متقابلاً هم پیروان ادیان هیچ‌گونه بی‌احترامی به حضرت نکردند.

عضو شورای علمی و برنامه‌ریزی مرکز گفت‌وگوی ادیان آستان قدس رضوی اظهار کرد: در برخی از جاها که برخی از افراد نادان می‌خواهند به خاطر نکته ضعفی که به نظرشان رسیده است و آن را بر سر بکوبند حضرت جلویشان را گرفته است و هرگاه طرف کم آورده است، سعی کردند به او کمک کنند.

وی ادامه داد: مسلماً در چنین مناظره‌ای که توأم با ادب است طرف هرچه باشد در راه حق‌جویی می‌افتد و اگر حق را ببیند در برابر حق تسلیم می‌شود. اگر هم در راه شیطانی باشد سعی کند آن طرف را خرد کند، مسلم هرچه حرف حق هم بزنی او نخواهد پذیرفت و سعی می‌کند دائم مطالب خود را توجیه کند.

بی‌آزارشیرازی یادآور شد: در آیه ١٢٥ سوره نحل خداوند می‌فرماید: «ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ...؛ با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به [شیوه‏ اى] که نیکوتر است مجادله نماى...» و در زیارت امام رضا(ع) نیز می‌خوانیم که خدایا درود فرست بر علی‌بن موسی‌الرضا(ع) که او نصرت‌دهنده دین توست و شاهد بر بندگان توست؛ همچنان که در حضور و پنهان نصیحت می‌کرد لذا یکی از نکات جالب این است که اگر عیبی در طرف می‌دیدند آن را علنی تذکر نمی‌دادند بلکه آهسته و در سر گوشزد می‌کردند.

عضو شورای علمی و برنامه‌ریزی مرکز گفت‌وگوی ادیان آستان قدس رضوی با بیان اینکه مردم وقتی آن کرامت والا را در امام رضا(ع) دیدند عاشق ایشان شدند نه به خاطر اینکه در گفت‌وگو با دیگران غلبه کردند، گفت: اینکه در گفت‌وگو با دیگران غلبه کنیم، هنر نیست افراد جاهل هم می‌توانند این کار را بکنند.

وی بیان کرد: از دو سال پیش تاکنون آستان قدس رضوی فعالیت جالبی کرده است و کنگره عظیمی در سال گذشته به راه انداخت که در آن از علمای بزرگ ادیان از سراسر جهان دعوت کرد و این‌ها آمدند با همین ادب اختلاف گفت‌وگو کردند یعنی این جلسات گفت‌وگوی میان ادیانی که در آستان قدس رضوی در سال گذشته برگزار شد با همین اخلاق والا بود؛ لذا همه بسیار راضی بودند و دست پر برگشتند.

بی‌آزار شیرازی با تأکید بر اینکه گفت‌وگوی ادیان بسیار مهم است و باعث می‌شود بسیاری از سوءتفاهم‌ها کنار رود، گفت: اگر پیروان ادیان دور هم جمع شوند بسیاری از بدبینی‌ها کنار می‌رود و به جای آن رفتار مسالمت‌آمیز و ادب اختلاف و احترام می‌نشیند که بحمد الهی از زمان‌های قدیم در ایران علمای اسلام به ما آموخته‌اند که با اهل کتاب رفتار نیک داشته باشید. به همین دلیل در سراسر ایران اهل کتاب و سایر ادیان در نهایت آرامش به سر می‌برند.

عضو شورای علمی و برنامه‌ریزی مرکز گفت‌وگوی ادیان آستان قدس رضوی با یادآوری نقش ادیبان اسلامی نیز در این زمینه گفت: از طریق سعدی چگونه تسامح دینی به کشورهای اروپایی رفته است که چه جنگ‌های مذهبی میان مردم مسیحی بوده است.

وی اظهار کرد: اگر مردم ایران عاشق اهل بیت(ع) هستند به خاطر این کرامات و اخلاق والای عملی است که از این خاندان دارند و این خاندان نیز اخلاق عملی را اول از پیامبر(ص) و بعد حضرت علی(ع) و بعد حضرت فاطمه(س) گرفته‌اند.

امامان رضا(ع) و جعفرصادق(ع) به پیروان ادیان درس تعامل دادند

رئیس انجمن زرتشتیان شیراز با بیان اینکه همواره با مسلمانان در ایران تعامل داشته‌ایم، گفت: امام رضا(ع) و امام جعفرصادق(ع) به پیروان ادیان درس تعامل دادند.

افلاطون سهرابی، رئیس انجمن زرتشتیان شیراز در نشست تخصصی کرامت انسانی در ادیان ابراهیمی با تأکید بر آموزه‌های رضوی که در شیراز برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدا و امام راحل و همچنین تکریم مقام رهبر معظم انقلاب گفت: بحمد الهی تعامل خوبی میان زرتشتیان و مسئولان شهر و استان وجود دارد و مسائل و مشکلات این قشر با تعامل برطرف می‌شود. وی با بیان اینکه نام پیامبر دین زرتشت، زرتشت است که در ایران به دنیا آمده است و کتاب دینی آن نیز گاتا است، افزود: یکی از صحبت‌های زرتشت این است که خوشبختی از آن کسی است که خوشبختی دیگران را بخواهد و راه در جهان یکی است و آن راه راستی است که اگر با صداقت با هم صحبت کنیم حرف‌هایمان به دل می‌نشیند.

سهرابی با یادآوری اینکه نام خدای مطلق و بی‌همتا در دین زرتشت اهورامزداست که بیش از ۱۰۰ مرتبه در گاتا نام برده شده است، گفت: دین اسلام، دین زرتشت را به‌عنوان اهل کتاب قبول دارد. در زمان پیامبر(ص) زمانی که یمن جزو فتوحات اسلام شد از ایشان پرسیدند که با زرتشتیان چه کار کنیم که گفتند با آنان مانند اهل کتاب رفتار کنید و زمانی که اعراب ایران را فتح کردند و خواستند قراردادی ببندند در مورد زرتشت مانند اهل کتاب قرارداد بستند.

رئیس انجمن زرتشتیان شیراز با بیان اینکه این دین در جمهوری اسلامی طبق اصل ۱۳ قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است،‌ گفت: همیشه تعامل با مسلمانان در ایران بزرگ داشته‌ایم و امام رضا(ع) و امام جعفر صادق(ع) یکی از کسانی بوده‌اند که به ما درس تعامل داده‌‌اند و جلساتی داشته‌اند و به ما یاد داده‌اند که با جنگ و دعوا مسئله حل نمی‌شود.

وی با تصریح اینکه پیامبر زرتشت گفته است که چه زمان جنگ و جدال از بین می‌رود و صلح پایدار در دنیا به وجود می‌آید، گفت:‌ مکان اصلی دین زرتشت یزد و کرمان است و در آنجا تعامل با مسلمانان بسیار زیاد است به‌عنوان مثال اگر می‌خواهند مسجد یا آب انبار بسازند یا حتی غذای نذری امام حسین(ع) بپزند از زرتشتیان کمک می‌خواهند و زمانی که نذری امام حسین(ع) آماده شد اول برای زرتشتیان می‌آورند.

سهرابی با یادآوری اینکه پیروان زرتشتی با زبان دری صحبت می‌کنند، گفت: بسیاری از مسلمانان نیز با همین زبان با ما صحبت می‌کنند.

رئیس انجمن زرتشتیان شیراز اظهار کرد: به‌عنوان ایرانیان زرتشتی یاد گرفته‌ایم که با افراد بزرگتر جامعه که مسلمانان است با تعامل خیلی شرایطمان بهتر می‌شود تا با ستیز و دعوا و همچنین به‌دنبال حق‌بینی هستیم و امیدوارم چنین جلساتی ادامه داشته باشد.

یادآور می‌شود، پایان‌بخش این مراسم تجلیل از علما و بزرگان پیروان ادیان توحیدی در شیراز بود.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال