پایگاه تحلیلی خبری پیام خبر
خبر فوری:
دکتر غلامرضا کافی دبیر علمی نخستین جشنواره ملی شعر رضوی شیراز:

در میان موضوعات و محورهای خاص در شعر فارسی، شعر آیینی جایگاه غیر قابل انکاری دارد

در میان موضوعات و محورهای خاص در شعر فارسی، شعر آیینی جایگاه غیر قابل انکاری دارد
    -     کد خبر: 4505
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۸/۳/۲۹|۱۴:۲۵
سرویس :فرهنگی >>
دکتر غلامرضا کافی به عنوان دبیر علمی نخستین جشنواره ملی شعر رضوی شیراز در قالب هفدهمین جشنواره ملی شعر رضوی همزمان با گشایش دبیرخانه جشنواره شعر رضوی در گفتگو با هنر شیراز به تشریح جزئیات این جشنواره پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هنر شیراز ، دکتر غلامرضا کافی به عنوان دبیر علمی این جشنواره، همزمان با گشایش دبیرخانه جشنواره شعر رضوی در گفتگو با هنر شیراز به تشریح جزئیات این جشنواره پرداخت.

-ارزیابی شما از وضعیت و کیفیت شعر رضوی چیست؟
نگاهی به تاریخ شعر فارسی نشان می دهد که حضرت امام رضاعلیه السلام از دیر باز موضوع مورد توجه شاعران بوده است، در این میان علاوه بر شاعرانی که به آیینی شهرت دارند نظیر کسایی مروزی، قوامی رازی و ابوالمفاخر، شاعرانی نامی تر نظیر خاقانی شروانی نیز قصاید غرایی در تکریم و تجلیل از مقام شامخ امام رضا دارد، وانگهی در عصر و عهد صفویه و حتی پیش از آن در عصر گورکانیان بسیار مورد توجه واقع شد، به نحوی که شاعر خوش نام شیرازی، یعنی، بابا فغانی، هشت قصیده از منقبت حضرت سروده است.
بر این اساس باید گفت شعر رضوی سابقه ایی طولانی دارد و اشعار این حوزه در گروه اشعار آیینی بسیار چشمگیرند. حضور مرقد شریف آن حضرت در ایران، البته در این امر موثر بوده است و با وجود حکومت های متعصب و غیر شیعی این امر هرگز مغفول نمانده است.
امروزه نیز به مدد توجه انگیزی آیینی که در شعر ما ملاحظه می شود، شعر رضوی از اقبال خاصیبرخورداراست، ناگفته پیداست که کنگره های شعر رضوی که برای نخستین بار در شیراز نیز شروع به فعالیت کرد، در این امر بسیار موفق بوده است.


ـ موقعیت شعر آیینی و شعر رضوی در مقایسه با وضعیت عمومی شعر در جامعه چگونه است؟
تا حدودی در پاسخ سوال اول، جواب گفته شد ، اما می توان ادعا کرد که در میان موضوعات و محورهای خاص در شعر فارسی، شعر آیینی جایگاه غیر قابل انکاری دارد. اقبال عمومی، نفس فطری و میزان بالای بازخوردی که در شعر آیینی و البته رضوی تعبیه است ، سبب می شود تا شعر فاخر شاعراندر جامعه ی دینی شناخته شده و مطرح باشند.


ـ نقد کلی شما بر شعر آیینی و به طور ویژه شعر رضوی چیست؟
همه ی جریان های شعر می توانند کاستی هایی داشته باشند، شعر آیینی نیز از این قاعده مستثنی نیست، وانگهی همان وجه تعشقی که گفته شد همگان را بر می انگیزد تا به سرودن درباره ی امامان علیه السلام ، اقدام کنند، بنابراین با توجه به میزان بالای آثاری که تولید می شود، آثار ضعیفی نیز پدید می آید. وعجالتا می توانم بگویم تکراری بودن المانهای رضوی و رونویسی مستقیم از نقدهایی است که به شعر رضوی وارد است.


ـ چه راهکاری برای پیشرفت شعر آیینی در جامعه پیشنهاد می کنید؟
سخن به گفته ی شاعر شهیر متطفی رازی، معدنی است که باید کاویده شود و به خودی خود بسیار کم ظهور می کند، بنابراین باید انگیزش های احساسی و عاطفی و حتی الزام های جشنواره ای را به مدد گرفت تا خمیر شاعران با موضوع پیوند بخورد و آنها با کاویدن ژرفای خیال خود به موضوع بپردازند . از دیگر سو ، در بازخورد آثار تولیدی باید نهایت دقت شود تا هرآنچه تولید می شود مستقیما در بازخورد و رسانه قرار نگیرد.


ـ برگزاری همایش ها و کنگره ها چه تاثیری بر فضا سازی و آفرینش حوزه های شعر آیینی دارد؟

در پاسخ باید همان جواب پرسش قبل را تکرار کرد که برگزاری کنگره ها و هم افزایی و هم نشینی شاعران آیینی در پیشرفت، رشد و افزونی آثار، موثر است.


ـ دگردیسی یا تحول نگاه در شعر آیینی پس از انقلاب را از چه منظرهایی می بینید؟
تحول معنایی و اصولی انقلاب اسلامی، همچنان که زیر بنای فکری جامعه را تغییر داد، طبعا در تحول فکری شاعران نیز موثر بود، بنابراین در شعر آیینی تحول پدیدارتر صورت گرفت به این معنا که مظاهر و سطح و نیز باورها ی ناصحیح و خرامی از شعر برچیده شد، حتی منابع مورد اتکا و استناد شاعران آیینی در پس انقلاب تغییر کرد و شان معصومین بخوبی به جا آورده شد.


ـ نکته ی قابل توجهی را که در پیوند با موضوع شعر و شعر رضوی در خاطر دارید و از آن سوال داربد و از آن سوال نکردیم؛ بیان فرمایید.
حمایت های مردمی در شعر آیینی باید همچنان مورد توجه باشد و دولت و نهادهای هنری و البته به دولت، باید مجال مردمی شعر آیینی را فراهم کنند و مشوق گروه ها و افرادی باشند که علاقه مند به فعالیت در این حوزه هستند و در عین حال از انتساب دولتی پرهیز دارند.

ارسال نظر

نام
پست الکترونیک
متن
captcha
ارسال

آخرین اخبار

شصت‌وسومین جشنواره منطقه‌ای فیلم سروناز و جشنواره سینما و ادبیات به پایان رسید هنر در هر قالب و حوزه‌ای ارجمند و ارزشمند است در سال جاری، هفت میلیارد تومان بودجه برای تولید فیلم کوتاه در کشور اختصاص یافت که تا پایان دی‌ماه تنها سه میلیارد تومان آن جذب شد این شورا آمادگی دارد در حوزه فرهنگی و میراثی، شیراز را به عنوان مرکز اصلی کشور معرفی کند «روتوش» اولين نمايش انفرادی آثار پرگل عينالو در پیرسوک مهلت ارسال آثار به نهمین جشنواره مد و لباس فجر تمدید شد هنرمند در خلق اثر باید جهان خود را بشناسد و بازآفرینی کند فیلم کوتاه هر روز اعتبار بیشتری در سراسر جهان به دست می‌آورد اختتامیه شصت و سومین جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه «سروناز» میزبان سینماگران نمایشگاه عکس سروناز گشایش یافت استعفای ابراهیم گشتاسبی راد از سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز پنجمین دورۀ جشنوارۀ سراسری دوسالانۀ داستان کوتاه حیرت ۲۰ قاب از معدنچی ها در نگارخانه وصال تنوع صداها در ادبیات ایران دوره خاصی را خواهد ساخت؛ می‌شود با حُسن نیت کدورت‌های موجود را برطرف کرد در طول حیات بزرگان فرهنگ، این الگوهای فرهنگی را قدردان‌شان باشیم
آرشیو