پایگاه تحلیلی خبری پیام خبر
خبر فوری:

آتش سوزی سینما بهمن شیراز، عمدی یا غیرعمدی

آتش سوزی سینما بهمن شیراز، عمدی یا غیرعمدی
    -     کد خبر: 2474
    -     تاريخ انتشار : ۱۳۹۸/۳/۱۲|۱۳:۴۷
سرویس :هنری >>
آتش سوزی شامگاه پنجشنبه نهم خردادماه جاری سینما بهمن شیراز از سالن های سینمایی قدیمی این شهر نگرانی هایی را در میان دوستداران فرهنگ و هنر استان فارس برانگیخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هنر شیراز به نقل از ایرنا ، این ابراز نگرانی ها پس از آن جدی تر شد که برخی کانال های شبکه های اجتماعی درباره عمدی یا غیرعمدی بودن این آتش سوزی مطالبی منتشر کردند، مطالبی که صحت یا نادرستی آن را باید در گزارش آتی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز جستجو کرد.

آتش، شامگاه پنجشنبه ۹ خرداد ۹۸ سینما بهمن شیراز را تا بامداد روز بعد سوزاند تا از این سینمای قدیمی خاکستر برجا بماند.

هر چند این سینما از اوایل دهه ۹۰ تعطیل شده بود و تا زمان آتش گرفتن، فیلمی در آن به نمایش در نمی‌آمد.

سینما بهمن که فعالیت خود را در دهه ۴۰ با نام سینما مترو آغاز کرد در سال ۱۳۵۱ مرمت شد.

این سینما در انتهای مجتمع تجاری قدیمی به نام بهمن در خیابان کریم خان زند شیراز واقع شده است.

دوشنبه ششم خرداد ۹۸ خبر تخلیه صندلی‌های این سینما انتقادهایی را به همراه داشت.

در مردادماه سال ۹۶ نیز مباحثی درباره جلوگیری از تخریب این سینما و لزوم تبدیل آن به موزه در شورای شهر شیراز مطرح شده بود.

 

** سینمایی با پیشینه در تاریخ شیراز

پیش از این رخداد نگران کننده برای دوستداران فرهنگ و هنر استان فارس، سیروس رومی نویسنده، پژوهشگر و روزنامه نگار استان در گفت و گو با ایرنا، احداث سینما مترو در سال ۱۳۴۴ در خیابان زند شیراز را سرآغاز فصلی تازه در هنر هفتم و تأثیرگذاری آن بر مراودات مردم و خصوصاً نخبگان این شهر عنوان کرده و گفته بود: با ایجاد سینما مترو حتی خوراکی های مورد استفاده تماشاچیان تغییر و از نون و دوپیازه آلو (نان و دوپیازه سیب زمینی) به فالوده و کتلت تبدیل شد.
وی ادامه داد: فروشنده ای در مجاورت سینما مترو به نام موسیو بود که مغازه ای کوچکی داشت و ساندویچ کتلت می فروخت و به گفته بسیاری از هم دوره ای های من، هنوز خوشمزه تر از کتلت موسیو نخورده اند.
رومی با اشاره به اینکه سینما مترو و پاساژی که این سینما در آن احداث شد دیدگاه مردم شیراز را تغییر داد و تاثیرات شگرفی در ارتباطات آن دوره ایجاد کرد، افزود: فالوده بندی به نام نگرو در این محل ایجاد شد که برای اولین بار فالوده های رنگی می فروخت و چند مغازه پوشاک زنانه نیز در این پاساژ وجود داشت که چند فروشنده خانم در این مغازه ها مشغول به کار شدند که به نظر من قبل از این، اشتغال زنان در اینگونه مشاغل در شیراز سابقه نداشت.
نویسنده شش جلد کتاب تاریخ مطبوعات فارس اظهار داشت: در مجموع سینما مترو و محدوده مجاور این مکان به محلی مدرن و رفته رفته به پاتوق روشنفکران در نیمه دوم دهه ۴۰ تبدیل شد.
وی با بیان این مسأله که فردی به نام نوشاد در پیاده رو مقابل سینما مترو دکه داشت و اقدام به فروش روزنامه و کتاب می کرد گفت: این محل با گذر از ساعات میانه روز کم کم شلوغ و به پاتوق روشنفکران، هنرمندان، نویسندگان، شاعران و ورزشکاران شیرازی تبدیل می شد.
رومی با اشاره به اینکه فاصله بین سینماهای خیابان زند محل پیاده روی اغلب شیرازی ها و قشر روشنفکر بود، ادامه داد: گذر پیاده روی با مرکزیت سینما مترو و با طی کردن چهارراه زند، سینما مهتاب و مسیر برگشت تا سینما مایاک در خیابان انوری ایجاد شده بود و در مجموع سینما مترو و محدوده ای که به واسطه آن ایجاد شد نقشی هویتی در تاریخ شیراز دارد.

حالا با آتش سوزی سینما بهمن (متروی سابق) دیگر سند زنده خاطرات قدیمی این بخش از شهر شیراز نیز در محاق بی توجهی قرار گرفته است.